donderdag 1 september 2011

BOEKEN/Open - Andre Agassi



Nieuwsgierig begon ik aan dit boek. Ik wilde het al tijden lezen, maar vond hem telkens nog wat te duur, maar nu die in de aanbieding was bedacht ik me niet en twee dagen later werd hij netjes door bol.com (samen met nog een stuk of 8 boeken) bezorgd. Hè wat fijn, wat sommigen mensen met nieuwe kleren hebben, dat heb ik met boeken. Ik kan er niet genoeg van hebben en ik weet ook zeker dat ik later hele kasten vol zal hebben. Toen mijn vader van de week vroeg of ik nog wel een bibliotheek pasje had of dat ik ze allemaal kocht, moest ik eerlijk bekennen dat ik ze allemaal kocht.. “Dat staat toch gezellig?” en wanneer je dan naar de boekenverzameling van mijn ouders kijkt, kon ook mijn vader niet ontkennen dat dat zo is.
Enfin, terug naar Agassi. Wat een wonderbaarlijke man. Wat hij heeft moeten doorstaan om aan de top te komen gun je niemand en door dit boek heb ik zoveel meer respect voor Andre gekregen (en ik had al veel respect voor hem, moet je nagaan!). Het boek is erg fijn geschreven, je raast er doorheen en je blijft je verbazen over zowel zijn vader die hem zijn eigen obsessie blijft opleggen als de manier waarop hij er zelf mee omgaat. Op een gegeven moment wordt ik wel een beetje moe van het omschrijven van sommige wedstrijden, maar het hoort erbij en waar die man allemaal aan dacht tijdens wedstrijden.. eigenlijk zat er wel wat herkenning in. Dat gevecht dat een tennisser met zichzelf aangaat op de tennisbaan, die elle lange gesprekken met jezelf, het toch echt alleen zelf op kunnen lossen, dat komt me bekend voor. Wat hij zegt doet me realiseren dat het blijft, dat het normaal is, dat het niet weggaat, maar dat je er wel wat aan kan doen door de manier hoe je er op reageert, hoe je tegenover jezelf staat.
Ik denk dan ook dat tennissers het meeste hebben aan dit boek en het interessanter vinden dan de gemiddelde persoon, maar ook sportliefhebbers zullen door dit boek heen vliegen. Na mij heeft mijn vader hem binnen no time uitgelezen en mijn moeder is inmiddels ook al een heel eind. Iedereen krijgt weer zin om te tennissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten